Börjat komma in i staden...

Mina vänner,

Så sitter jag här igen. Full av skrivglädje - och inte lika kaffesugen som tidigare...Bra! Det är nämligen så att jag till slut tröttnade på att behöva vandra till Starbucks för att få en tår på min tand....och köpte mig snabbkaffe, visserligen finns det då en (om än teoretisk) risk att jag inte är lika sporrad till att gå ut och gå vid strax efter kl. 21.00 på kvällen (:)), men jag tror att det kompenseras av att kaffebegäret nog är mindre. Jag måste dock koka vattnet i en kastrull, eftersom vattenkokaren här inte fungerar. Illa!! Kanske köper jag mig en egen så småningom. 

Ja. Hur som helst så var jag igår och träffade min "Buddy" -  en student som skall hjälpa oss utbytesstudener till rätta Det var mycket trevligt och vi drack en öl tillsammans och pratade lite. Vi var ganska lika på en punkt - nämligen att vi retar oss på sådant vi upplever som orättvist. Freiburg hade, som enda kommun i Tyskland infört ett förbud mot att dricka på gatan i ett visst ställe eftersom det hade varit så mycket slagsmål på stället. Han berättade att studenterna vid juridiska insitutionen hade "tagit sig an ärendet" och mött staden i domstol. Studenterna vann med hänvisning till den luddiga formuleringen i förbudet (för vem förbudet skulle gälla! - Diskriminering?!?) och förbudet upphävdes. Han menade också att förbudet inte stod i proportion till "skadan" med förbudet, d.v.s. inskränkningen i den rättighet man har att dricka öl på gatan är större än nyttan med de par slagsmål som inträffar. Jag log lite för mig själv och tänkte samtidigt på hur stor del kulturen och sedvanan spelar för en argumentation. Hursomhelst bestämde vi att ses i kommande vecka och umgås tillsammans med hans andra vänner. Det ska bli roligt!

I övrigt tvättade jag för första gången här igår. Brände direkt 15€ (ja, ganska dyrt!!), men det berodde på att jag var tvungen att köra två tvättar och två torktumlare. Tvättmaskinen var trasig och ville inte öppna dörren - så jag brände en tvätt extra bara för att få upp dörren. Med tämligen mycket våld och en del teknik fick jag dock till slut upp den. Synd, kom jag på såhär efterhand. Kanske borde jag ha gjort det samma som den amerikanska juristen som fick sina "favoritbyxor" förstörda av en kemtvätt och stämde dem på miljonbelopp och fick rätt. Då hade jag ju kunnat köpa mig en egen tvättmaskin sen, nåväl. Jag lät det bero denna gång. Kanske borde jag ha gjort min utlandstermin i USA istället? Möjligheternas land......Appropå det finns några amerikaner här som studerar musik. Mycket trevliga. Jag blev ganska imponerad över en tjej i sällskapet som, när vi diskuterade Obamas regering, först lite blygt meddelade att hon inte var så intresserad av politik och mest lyssnade på sina föräldrar och andra som hon "litade på". Senare var hon dock med i diskussioner kring Europa, Europeeiska städer och visste också att Sverige var "höger". Ganska imponerande för att inte vara intresserad, måste jag säga. Jag fick visa min okunskap av att inte ens veta vad Arizonas (därifrån hon kom) guvenör heter.

Och nu, mina läsare, med handen på hjärtat. Vem av er vet, utan att titta på wikiepedia eller fuska? Ok. Jag ska inte pressa er. Är det en kvinnlig eller manlig guvenör? Ja. Där fick ni alla som tycker att sannolikheten att det borde vara en man är större. Det är en kvinna vid namn Janice Brewer och hon efterträdde i år Janet Napolitano som blev ..ja, vadå mina vänner? Jo. Hon blev USA:s säkerhetsminister. Hur många av er som läser det här visste det? Ja. Jag gjorde det inte. Och vi sveskar som är så allmänbildade. Det är ju vår konkuransfördel mot andra länder, inte sant? Hmm...Nåväl. Jag hoppas ironin framgår. Arizona, som nästan är lika stort som Sverige, både till ytan och befolkning. Det borde vi ju veta, om vi kräver att Amerikaner kan något mer om Sverige än att det finns.
Nåväl. På kvällen diskuterade jag en del med andra utbytesstudenter i köket här. Var några jurister från Storbritannien här och vi diskuterade det mesta mellan himmel och jord. Ganska intressat att diskutera juridik med dem. Jag måste säga att ödmjukheten inför sin egen okunskap växer och jag är fruktansvärt tacksam av att få ta del av åsikter och kunskaperr från utbytesstudenter. Som Strindberg skrev (I Fröken Julie, om jag inte minns fel): "Dess fler människor man möter, dess fler människo man talar vid, dess fler erfarenheter vinner man" Visst var det så han skrev? :)

Nåväl. Jag önskar eder alla en trevlg lördag. Ikväll ska vi fira Hanna Wennerlund som kommit tillbaka från Sverige efter att ha firat sin födelsedag där. Vi syns imorgon på samma plats, vid samma tid..och samma.........., samma....skit samma...

TAKE CARE!!

//ALEX


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0