Första månaden...

Mina vänner,

Jag har inte bloggat något på ett tag och får nog skylla på att mången timme gått till diverse sociala aktiviteter och inte minst val av kurser och den senaste veckan även till studier. Kontot för "repreentation" har nog här kommit att överstiga vad det gjort de senaste åren, men å andra sidan har jag haft väldigt trevligt och många nya resor och besök är inbokade - bl.a. ett thermetiskt bad i Bad Kroetzingen, en vinprovning samt ett besök i Europas största vattenfall. Det är ju upplevelser man minns, så det är bra - men mycket tråkigt att jag inte har någon kamera.

I studieväg fördriver jag tiden med Internationell Investeringsrätt, Introduktion till tysk rätt, Folkrätt,  Romersk rättshistoria, Europeeisk bolagsrätt, Världshandelsrätt samt bolagsrätt. Det som var mest intressant var nog ändå finansieringsrätten. Profssorinnan som föreläste var Chines, hade tagit sin master i Harvard och pratade otroligt bra tyska. Det var mycket intressnt och ett område jag inte tidigare kommit i kontakt med. Skam, att vi inte har någon sådan kurs i Linköping vi är ju ändå affärsjurister. Den romerska rättshistorian tyckte jag också var mycket intressant - något jag säkerligen är tämligen ensam om :) Många tycker väl också att det är irrelevant, något jag inte alls instämmer med. Romersk rätt ligger som bred grund för såväl svensk som övrig europeeisk lagtradition och därför är det i mångt och mycket argument från romersk rätt som ligger bakom lagstiftning. Sen finns det en poäng att veta vilka lösningar som testats på olika typer av juridiska problem - det är naturligtvis så att historien upprepar sig även inom juridiken. Frågor som: Vilka skäl låg bakom en viss lagreglering och varför fungerade inte det? Är dessa skäl idag lika tungt vägande som de var/borde ha varit då? Varför ändrades lagen, och varför bör vi nu kunna ändra tillbaka? Slutligen upplever jag det vara en juridisk allmänbildning att kunna sin historia tämligen väl och även ha en tämligen god uppfattning av parallella lagstiftningstraditioner.

Nåväl. Veckan som gått har i huvudsak bjudit på glädje i allmänhet. Det är otroligt roligt att få komma in i "det tyska systemet" - och även om jag tror mig ha haft en "god grund" för att komma in i tysk kultur har jag nog fått revidera uppfattningar och även kanske några fördommar, emedan andra givetvis bekräftats. Det gäller att lära sig att hantera kulturella skillnader på ett bra sätt och det tror jag att jag lär mig nu.
Det jag framförallt gillar med universitetsutbildning i Tyskland är att det går att diskutera på ett annat sätt än i Sverige. Man kan pröva sina argument och låta dem ventileras i öppenhet. Ingen tar illa vid sig, eller tar det som kritik av att man provar sina åsikter. Öppenheten är slående - konkurrensfördelen är enorm. Elever över lag vågar prova "kvalificerat skitsnack" och "slarviga uppfattningar" under föreläsningar och skäms inte för det. Föreläsaren diskuterar åsikter och presenterar sedan "den rådande uppfattningen"....Tänk om jag skulle lyckas ta med mig det till Sverige......

I övrigt är livet i Freiburg bra och väl. Matsedeln innehåller mycket frukt och grönt, men tyvärr står onödigt god öl och gott vin till förfogande för onyttigheter under helgerna. Förhoppnigen är att några kulturella besök skall sätta stopp för en del av den konsumtionen, så att jag kommer hem som en lärd man, med nya vänner runt om i världen och inte minst några kilo lättare.

Imorgon är det dags att köpa några nya böcker som jag skall arbeta mig igenom. Jag skall nog också kunna lägga ett besök på bilioteken för att se vad mig omkring efter diverse handelsrättslig litteratur. Numera är det så att studerandet blivit så fruktansvärt intressant att jag är rädd för att sätta mig i facket "akademiker". Nog har tanken slagit mig att jag kanske skulle doktorera.....men det låter jag bero tills vidare. Vad tror ni om det Dr. Larsson? :) Synd man inte heter Zhivago, Jekyll eller något annat roligt :) Visst vore det intressant att doktorera, samtidigt krävs en lång tid och frågan är om det är tillräckligt intressant för att inte istället lära sig det de mer informella vägen genom att abeta sig upp i "verkligheten"....Ekonomiskt tror jag inte att bara titeln "doktor" lönar sig (om man nu inte vill ägna sig åt ett helt akademiskt liv, men det vill inte jag...jag vill i sådana fall bara göra det för intressets skull), min misstanke får jag bekräftad av SULF (http://www.sulf.se/templates/CopyrightPage.aspx?id=1492). Kanske är det vettigare att börja jobba, och doktorera om livet ger tillfälle till det....Man kan ju alltid utbilda sig själv i sitt intresse utan att man måste få en titel på det...

Nåväl. Mina vänner. Jag hoppas att ni läser min blogg och jag ser gärna att ni ger mig Feedback på vad ni vill veta och uppslag till vad ni vill att jag berättar om och skriver om. Jag önskar eder alla en underbart trevlig söndagkväll!

/Eder Alexmann

Kommentarer
Postat av: Anonym

är du säker på att du vill ha en kamera? =) min duger ju alldeles utmärkt eller vad tycker du? ;)

2009-10-26 @ 18:25:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0