Icke mycke nytt...


Mina vänner,

Igår var första dagen med introduktion för vad som komma skall. Redan innan blev jag intervjuad av en tidning som lite allmänt frågade om varför jag valde Freiburg. Inledningsvis började de fråga mig lite trevande på Engelska, och sällan har jag sett någon så glad reporter (förutom Herr Dalestedt när han får släppa anteckningsblocket för att åka båt) när jag meddelade att det gick bra även på tyska.

Universitetsledningen pratade inledande om sådant som kan vara bra att veta och gjorde samtidigt lite reklam för universitetet (visste ni att Freiburg universitet är det "3:e bästa" i Tyskland på "rankinglistor"). Det är säkert bra, men det lär de ju komma att behöva bevisa. En titt i det juridiska biblioteket får mig dock på mycket bra humör. Inte ens om jag - och de resterande studerande - skulle vilja, skulle vi ha en teoretisk möjlighet att läsa samtliga böcker. Det är vad jag kallar bibliotek! Såsom civilrättare behöver man inte ens beblanda sig med straffrättare eller offentligrättare eftersom dessa böcker har egna våningsplan (kära vänner, det var ett skämt så stressa inte upp er över det - jag kan inte ens själv påstå att jag inte tycker straffrätten är intressant, offentligrätten är dock, för min egen del, ett nödvändigt ont). Det är däremot en klar fördel att känna sådana som har offentligrätten varmt om hjärtat, så man har någon att ringa - av den anledningen skall jag nog även hänga lite där och "ble´ lit´ i böckerna, som vi säger i Dalarna). Kanske är det något som fångar mitt intresse och nyanserar min juridiska kompetens ytterligare. Sjörätten har ju, dessvärre kommit att kantas en del av offentligrättsliga frågeställningar, varför jag nog tvingas sätta mig in även i dessa. Jag skall imorgon noggrant undersöka utbudet av transporträttsböcker.

Idag har jag ägnat större delen av dagen kring ett begrepp - fartygsbegreppet. Tänk att man så kan låsa sig på något, men betydelsen av begreppet skall inte underdrivas. När är ett fartyg ett fartyg? Är ett fartyg ett fartyg även om det byggs och ännu inte är färdigt (när det stapelavlöps?), och är ett fartyg ett fartyg när det håller på att sjunka (om det skadar något "på väg ner")? När blir det i sådana fall ett vrak, och vad är ett vrak? Om det krävs att fartyget skall ha ett skrov, torde krävas att det ska kunna flyta - vad gäller då exempelvis om en RIB-båt tappar sina flytkuddar, men fortfarande flyter på grund av sin höga fart? Är det då ett fartyg? Är en "plastbit" någon slänger ut på vattnet i så fall också ett fartyg? Måste ett fartyg kunna manövrera? I så fall är ju inte pråmar och dylikt fartyg och det verkar inte vara lagstiftares syfte. Är flytande hotell ett fartyg? Även om vattnet skulle försvinna runt omkring?

Vadan då denna frågeställning? Jo, naturligtvis handlar det om lagval...och i det sammanhanget kan jag inte låta bli att citera en god vän till mig....:

"Det handlar hela tiden bara att avgöra vilken lag som är tillämplig och tillämpa den såsom det är tänk".

Jag tackar honom för tipset och önskar eder alla en trevlig vecka.

/Alex


Kommentarer
Postat av: tiny

Det tipset hade jag också kunnat ge dig. Jag är expert jag har ju läst höken ;)

2009-10-07 @ 00:08:31
URL: http://sandralindbla.blogg.se/
Postat av: Alex

Ja..:) Inte bra för oss jurister om det är "så enkelt"...:) Vi måste ju ha jobb...Kanske finns det behov av att strula till juridiken lite? :)

2009-10-07 @ 18:50:54
URL: http://Den sida du är inne på just nu...
Postat av: Sten

Skulle snarare vilja säga att det gäller att bestämma vilken lag man VILL skall vara tillämplig och sedan se till att den blir det...så arbetar en sann jurist. Som en god föreläsare en gång sa (Holm eller Arnesdotter? månne?), "det handlar inte om att ha rätt utan att få rätt!" :)

2009-10-07 @ 20:55:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0