Första helgen i Freiburg....

Gokväll mina vänner,

Ja, då sitter jag här igen och skall sammanfatta helgen som gått. Egentligen ska jag ju inte skriva idag eftersom det är "Ruhe-tag" - på söndagar arbetar man nämligen inte i Tyskland.

Min fredagkväll var faktiskt tämligen lugn! Riktigt skönt att städa iordning i lägenheten, eller vad man nu ska kalla detta :) Efter min städning och allmänt iordninggörande så tittade jag lite på SVT- play och åt gott tyskt bröd. Till det blev det visserligen vatten, men efter en vecka av idogt inmundigande av öl var det ett skönt avbrott! Vad man än säger så är faktiskt den sydtyska ölen sämre än Altbieren i Düsseldorf. Jag tänkte spara mig lite till jag kommer dit, såväl mage som lever behöver nog få någon slags rekreation. Jag som tänke gå ner till en lite mer lagom matchvikt måste ju fundera på maten jag äter och allt det. Några tyska korvar skall det dock bli så småningom!

Nåväl. I lördags åkte vi (Emy, My och Silje) på två loppmarknader i hopp om att hitta billiga cyklar (i övrigt brukar jag nog ha en något pessimistisk inställning till loppmarknader). Den ena loppmarknaden låg förbi Stusi och där fanns verkligen INGENTING, men än möjligen en kopp kaffe - någon sådan blev det dock inte utan vi åkte tillbaka mot konserthuset (Hauptbahnhof - Huvudstationen) för att ta en buss mot mässområdet ungefär vid IKEA och gå in på en loppmarknad där. Så mycket skit har jag sällan sett samlat på ett och samma ställe (och då har jag faktiskt varit på Bäcklund på studiebesök (för er som inte vet så är Bäckelund sopsorteringsstationen i Borlänge)). Det fanns böcker och det hade man väl kanske kunnat köpa, men jag hittade inte riktigt det jag var ute efter. Jag har spanat in mig en del på en handbok i Transporträtt i bokaffären, så så snart jag känner mig lite rikare skall jag nog investera (det heter så i inköp för den summa som boken kostar....) i den. Jag borde nog också läsa något skönlitterärt på tyska.....men låter det bero tills vidare....

Efter loppmarknaderna var vi och åt på ett mexikanskt ställe. Mycket trevlig serveringspersonal - man kände sig till och med välkommen och de ville sälja maten till oss...Schnappen (stället där de säljer altbier) har inte riktigt samma attityd. Märkligt!!!

Efter middagen gick vi vidare till en kommunal bio i Freiburg för att titta på Stumfilm med livemusik. Filmen "Der Andere" från 1913 var rekommenderad av Siljes föreläsare (oj, förlåt mig..han är inte bara föreläsare utan Dr.) hade rekommenderat. Han talade länge och engagerat om filmen och vilken betydelse filmen haft för den vidare utvecklingen av filmandet. Han verkade mycket kompetent och påläst så det var faktiskt intressant. Filmen handlade om en advokat som genom en olycka blivit schizofren men efter att ha varit och tagit det lugnt några månader frisknade han till. Handlingen var nog sådär, men det var roligt att ha fått se hur det funkar med livmusik till också. Musikern som var "stumfilmsdirigent" till yrket (undra om han har fullt upp?) spelade både piano och fiol, så han var duktig. Vi avslutade kvällen med ett par pilsner och gick sedan hem ganska tidigt. Det var en mycket trevlig kväll!

Idag gick vi (återigen Emy, Silje och My) på vandring i Schwartzwald. Helt otrolig utsikt och väldigt vackert. Ett tag fasade vi dock för att vi gått fel och kommit in på franska sidan, för det fanns ingen skyltning och den skyltning som fanns var mycket tvetydig, men andra ord väldigt ostrukturerat!! Inte likt tyskarna, men de rackarna kanske hittar - eftersom deras utrustning till mångt och mycket liknade den som "Ole" (Jon Skolmen) i sällskapsresan har. Vi gick säkerligen åtminstone 1mil (men säkerligen lite till) och jag tycker för egen del att det var mycket trevligt och det vore roligt att göra om. Kanske skulle man investera i några riktiga vandringsskor istället för seglardojorna....men det får bli en senare fråga ...det är ju snart vinter....Middagen bestod av en middag på en chineserestaurang. En hel middag med såväl vårrullar som förrätt och senare en rejäl tallrik med kött och ris för lite drygt och därefter kaffe för 10 € tycker jag är billigt....Efter middagen var det så dags att knata hemåt och blogga så att jag även kan hålla er därhemma sysselsatt på något sätt..:) Man måste ju ligga efter som en iller så det åtminstone blir någon aktivitet :)

Återigen har det blivit ett långt inlägg och jag hoppas att jag inte tråkar ut dig med det. Jag önskar dig en fortsatt trevlig vecka och jag tror och hoppas att det blir världens bästa vecka ...veckan därpå likaså! :)

TAKE CARE!!!
//Alexmannen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0